Borstvoeding voorkomt gedragsproblemen
Al langer is bekend dat baby's die moedermelk krijgen, een betere weerstand hebben en dat moeders een kleinere kans op borstkanker hebben. Jonge kinderen vertonen minder gedragsproblemen als zij borstvoeding hebben gekregen.
Dat stellen Britse onderzoekers deze week in het tijdschrift Archives of Disease in Childhood.
De onderzoekers vroegen ongeveer tienduizend moeders om met een vragenlijst aan te geven wat de sterke en zwakke eigenschappen van hun kinderen waren. Door dit te vergelijken met gegevens over de voeding, kon een beeld over mogelijke gedragsproblemen ontstaan.
In de groep kinderen die met alleen kunstvoeding was grootgebracht, bleek 16% sterk afwijkend te scoren. Dat percentage bleek in de groep die wel moedermelk had gekregen, 6% te zijn.
Volgens onderzoeksleider Maria Quigley van de Universiteit van Oxford gaat het niet om onhandelbare kinderen met een gedragsstoornis, maar wellicht over kinderen met een ongebruikelijke angst, rusteloosheid of beperking om in contact te komen met andere kinderen of te spelen in een groep.
Bron: Archives of Disease in Childhood
< terug

